سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دو منبری معروف در دبی +عکس
چهارشنبه 27 شهریور 1392 ساعت 11:16
کد مطلب: 200622
 
سال 1384، دبی، حجت الاسلام شهاب مرادی در کنار حجت الاسلام راشد یزدی.

 
 

پورمحمدی و مهتاب کرامتی/عکس

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت یازدهم به تماشای فیلم دهلیز نشست. بهروز شعیبی، کارگردان این فیلم، مهتاب کرامتی و محمود رضوی از جمله کسانی بودند که در این اکران خصوصی حضور داشتند.







         
  - اندازه متن: + -  کد خبر: 36012 سه شنبه، 26 شهریور 1392 - 19:57
 
 
هلدینگ حمل و نقل شستا و آرزوهای بر باد رفته
 
عملکرد هلدینگ اکنون آنچنان انفعالی و نامناسب است که فکر به آن برای دوستداران توسعه کشور و حوزه حمل و نقل آزار دهنده است هلدینگی که در سال اول فعالیت آنچنان فعال و پویا عمل می کرد و در خصوص شناسایی حوزه های مختلف سرمایه گذاری و مشارکت با سایر سرمایه گذاران و افزایش بهره وری و انجام فعالیت های تحقیقاتی و ... اینقدر فعال و پویا و سرزنده بود اکنون در چه شرایطی قرار دارد.چنانچه اجازه می دادند آن هیات مدیره و تیم اجرایی شرکت به فعالیت های مهم و اساسی خود ادامه دهد اکنون هلدینگ حمل و نقل همچون نگینی بر انگشتری شستا درخشان بود و تابش نور آن فضای وسیعی را روشن می نمود.
  
موحد وطن پرست
تین نیوز، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در سال 1388 تصمیم به تاسیس هلدینگ حمل و نقل گرفت و دلیل این تصمیم نیز در اختیار داشتن سهام شرکتهای مرتبط با حوزه حمل و نقل از جمله سهام شرکتهای ایران خودرو، سایپا، نیرو محرکه، کشتی رانی و ملی نفتکش بود.

البته شستا به دنبال حضور فعال و موثر در حوزه حمل و نقل ریلی و دریایی بود بنابراین ایجاد یک هلدینگ تخصصی برای حضور فعال و تخصصصی برای نیل به این هدف لازم بود در تابستان 1388 هلدینگ حمل و نقل تامین با ترکیب هیات مدیره آقایان محمد رحتمی، نجات امینی، میرافضلی،زمانی و مرادی شروع به فعالیت نمود، اکثر اعضای هیات مدیره دارای سوابق علمی و اجرایی در حوزه حمل و نقل بودند احمد زمانی مدیر عامل و سید حسین میرافضلی عضو موظف هیات مدیره و معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه گذاری شدند. به این ترتیب هلدینگ حمل و نقل شکل گرفت در سال اول فعالیت هلدینگ با وجود تازه تاسیس بودن و مشکلات متعدد ناشی از فعالیت های قبلی این هلدینگ (که با تغییر نام و موضوع فعالیت به شرکت سرمایه گذاری حمل و نقل تامین تغییر ماهیت یافت) و با وجود مشکلات و موانع سخت اداری خصوصا برای انجام فعالیت های توسعه ای در مجموعه شستا، اقدامات مهم و اساسی مورد پیگیری قرار گرفت که از جمله آنها عبارتند از :

- انجام مقدمات لازم و تشکیل جلسه با حضور شرکت های بزرگ فعال در حوزه حمل و نقل به منظور تشکیل بانک حمل و نقل (با وجود تلاش های بسیار، مدیر عامل شستا اجازه ادامه پیگیری ها و به ثمر نشستن این حرکت بزرگ را ندادند)

- پیشنهاد فروش سهام ایران خودرو، سایپا و نیرومحرکه و انجام اقدامات اولیه برای مراحل فروش (سهام این شرکتها با بالاترین قیمت به فروش رسید و شستا از این طریق سود کلانی کسب کرد)

- تهیه طرح توجیهی و پیگیری در بالاترین سطح برای تشکیل شرکت مشترک بین شستا و شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری جهت انتقال سهام شرکتهای مشترک به این شرکت (به عنوان مثال این دو مجموعه هر یک 33 درصد سهام ملی نفتکش و25.1 سهام کشتی رانی را دارند اما به دلیل ناهماهنگ بودن مدیر عامل توسط سهام اقلیت تعیین می شود) این تلاش ها و پیگیری ها به علت عدم همکاری لازم توسط هر دو مجموعه( به دلایل خاص)به نتیجه نرسید.

- تهیه پیش نویس تفاهمنامه با شرکت راه آهن جهت اجرای پروژه های بزرگ ریلی توسط این هلدینگ از جمله دو خطه کردن خطوط ریلی خصوصا خط دوم تزرج بندر عباس در قبال واگذاری بخشی از سهام بانک ملت به شستا بابت هزینه های اجرای پروژه ها، خرید ناوگان کشش راه آهن درقبال رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی( بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه و قانون بودجه سال 89) این اقدام بزرگ و تحول ساز با جدیت مورد پیگیری قرار گرفت.مکاتبات و تماس های تلفنی بسیار انجام شد اما آقای صاحب محمدی مدیر عامل راه آهن همکاری نمی کرد و آنقدر سنگ اندازی و بی مهری شد تا این برنامه بزرگ که برای آن زحمات زیادی کشیده شد به نتیجه نرسد.

- خرید درصد 49سهام شرکت ریلی نیرو با قیمت و شرایط مناسب که متاسفانه سهام این شرکت سال گذشته به ثمن بخس واگذار گردید.

- تفاهم با یک هلدینگ تخصصی خارج از شستا و خرید بخشی از سهام سمند ریل و خرید 70درصد سهام شرکت حمل و نقل و خدمات دریایی آبادان و خرید سهام شرکت رجا بابت رد دیون دولت به تامین اجتماعی 

- ایجاد شرکت مشترک با بخش خصوصی بنام شرکت الوند نیرو برای خرید لکوموتیو و نوسازی ناوگان لکوموتیو و انعقاد قرار داد خرید 50لکوموتیو نو، متاسفانه در سال 1391 هلدینگ در افزایش سرمایه حضور نیافت سهام آن به حدود یک درصد کاهش یافت به این ترتیب فرصت بزرگ فعالیت در حوزه ناوگان ریلی را از دست داد.

- متاسفانه عملکرد هلدینگ در خصوص شرکتهای ملی نفتکش و کشتی رانی نیز نامناسب و تا حدودی بی اثر بوده در خصوص شرکت کشتی سازی اروندان نیز با وجود اینکه در زمان مدیریت آقای افشار در هلدینگ حمل و نقل این شرکت جان تازه ای گرفت و یک قرار داد بزرگ تاسیسات دریایی را برنده شد اما با کنار رفتن مهندس افشار از هلدینگ حمل و نقل، این قرار داد بزرگ نیز به دلیل عدم ارائه ضمانتنامه توسط هلدینگ و شستا از دست رفت و تمام امید ها به یاس بدل شد و همه تلاش ها و پیگیری ها بی نتیجه گردید و راه تنفس مناسب برای این شرکت گشوده نشد.

- تهیه طرح توجیه فنی و اقتصادی خرید شرکت هواپیمایی ایران ایر و پیگیری های متعدد برای انجام آن

- تهیه طرح توجیه فنی و اقتصادی تاسیس شرکت هلی کوپتری و خرید تعدادی هلی کوپتر برای تامین نیاز های داخل و ارائه به هیات مدیره هلدینگ و شستا

 - تهیه طرح توجیه فنی و اقتصادی خرید لکوموتیو و پیگیری دائم برای انجام آن

 - تهیه طرح توجیه فنی و اقتصادی ایجاد شرکت مشترک با بخش خصوصی به منظور انجام فعالیت 

حمل و نقل ریلی در مسیر ایران و آسیای میانه با تضمین وجود بار و تهیه چندین طرح مطالعاتی و پژوهشی برای سرمایه گذاری هلدینگ حمل و نقل و عمران ادغام شدند این ادغام می توانست برای حضور در حوزه زیر ساخت های ریلی مفید باشد اما در عمل کوچکترین اقدامی در این خصوص انجام نشد و این ادغام بهانه ای شد برای سپردن این هلدینگ تخصصی به تیم مدیریتی غیر متخصص به بهانه آشنایی با خانه سازی که یکی از فعالیت های بخش عمران این هلدینگ است.
 عملکرد هلدینگ اکنون آنچنان انفعالی و نامناسب است که فکر به آن برای دوستداران توسعه کشور و حوزه حمل و نقل آزار دهنده است هلدینگی که در سال اول فعالیت آنچنان فعال و پویا عمل می کرد و در خصوص شناسایی حوزه های مختلف سرمایه گذاری و مشارکت با سایر سرمایه گذاران و افزایش بهره وری و انجام فعالیت های تحقیقاتی و ... اینقدر فعال و پویا و سرزنده بود اکنون در چه شرایطی قرار دارد. چنانچه اجازه می دادند آن هیات مدیره و تیم اجرایی شرکت به فعالیت های مهم و اساسی خود ادامه دهد اکنون هلدینگ حمل و نقل همچون نگینی بر انگشتری شستا درخشان بود و تابش نور آن فضای وسیعی را روشن می نمود.

تعداد بازدید: 104 ،    
حامل های انرژی؛ فرصت و چالشی برای دولت یازدهم
 
  

 

قیمت حامل های انرژی در حالی افزایش می یابد که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تا اطلاع ثانوی منتفی است.

 

دنیای صنعت- انرژی:  اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به سال 93 موکول شد،دولت یازدهم میراث خوار کسری بودجه بیش از 70میلیاردتومانی، قیمت حامل های انرژی 38 درصد افزایش می یابد،نمایندگان ملت در قبال افزایش قیمت حامل های انرژی توسط دولت مقاومت می کنند، دولت برای تامین کسری بودجه قیمت حامل های انرژی را افزایش می دهد.

به گزارش دنیای صنعت، این اخبار در صدر خبرهای سالی است  که  حماسه اقتصادی نام گرفت .

اما آیا افزایش قیمت حامل های انرژی در حالی که  تغییری در میزان یارانه ها اعمال نشده و انتظار کاهش نرخ تورم خیالی بس بیهوده است  را مردم خواهند توانست تحمل کنند؟ یا مردم باید تحمل کنند تا به دستاوردهای ارزشمندتری دست یابند؟

کسری بودجه 92  در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم مطرح شد بودجه ای  بی سابقه که در نوع خود رکورد دار نیز بود ودولت  موسوم به عدالت  بلندپروازانه و انبساطی تقدیم مجلس کرده بود و از همان ابتدا مشخص بود تحقق درآمدهایش میسر نیست .

کسری بودجه ابتدا نگاه ها را به سوی نفت جلب می کند که قطعا با فروشش مشکل خواهیم داشت سپس اذهان به سمت مالیات سوق می یابد که نتیجه این می شود که اقتصاد ما تاکنون نتوانسته به مالیات تکیه کند، فروش اوراق مشارکت نیز نمی تواند کمک چندانی هرچند در کوتاه مدت به اقتصاد بیمار کشور  داشته باشد، استقراض از خارج و بانک مرکزی نیز ما را به گردابی که دولت نهم  در ان غوطه ور بود خواهد برد افزایش معادل ریالی درآمدهای ارزی نیز که تورم  بیش از پیش را به ارمغان خواهد آورد لذا مطمئن ترین راه کسب درآمد دولت حامل های انرژی و البته مردمند.

مردمی که اگر چه با وجود دریافت  یارانه های نقدی طی چند سال اخیرتغییری در وضعیت معیشت شان حاصل نشد و هر روز شوک جدیدی را در قیمت کالاهای اساسی تجربه کردند و در نتیجه فقیرتر شدند.  

بنابراین در حالی که همچنان برخی مجلسی ها بر افزایش نیافتن قیمت حامل های انرژی تاکید می کنند دولت آرام آرام یک به یک افزایش قیمت ها را اعلام می کند.  

ابتدا وزیر خبراز افزایش 30 ریالی برق به ازای هرکیلو وات ساعت می دهد و دلیل آن را توسعه کاربرد انرژی های نو و توسعه شبکه برق در روستاها اعلام میکند و می گوید اگر قیمت برق افزایش نیابد خاموشی خواهیم داشت.

وی یادآوری می کند که هدفمندی و اصلاح قیمت ها کمکی به حل مشکلات منابع مالی وزارت خانه اش نکرده اما صرفه جویی در مصرف را منجر شده.  

و سپس در سکوت خبری افزایش 100ریالی قیمت هر متر مکعب گاز اعلام  وپیش بینی شد به طور متوسط بار مالی هر قبض گاز مشترکان حدود 8 تا 10 هزار تومان در فصول مختلف سال باشد.

دیگر بار خبر از کاهش سهمیه بنزین و افزایش نیافتن قیمت آن تا پایان سال به میان آمد اما باز هم پیش بینی ها و همچنین اخبار پیشین قیمت حامل های انرژی این را نیز نقض می کند زیرا مقرر بود قیمت بنزین در کشور متناسب با فوب خلیج فارس باشد و قیمت بنزین سهمیه اید 400 تومانی به 800 و بنزین آزاد به 1400 تومان برسد. 

حال با وجود این تناقض اخباری در افزایش یافتن یا نیافتن قیمت حامل های انرژی و وعده های هر چند امیدوارانه دولت تدبیر و امید قیمت ها یک به یک افزایش می یابد و مردم همچنان در انتظار بهبود اوضاع اقتصادی در سال حماسه اقتصادی.




تاریخ : چهارشنبه 92/6/27 | 3:1 عصر | نویسنده : محمد امین فروتن | نظر
.: Weblog Themes By VatanSkin :.